„Disciplina cu ajutorul careia va puteti identifica prioritatile in viata si capacitatea de a face tot ce va sta in putinta ca sa va realizati un scop bine definit sunt primordiale pentru succesul unui lider.” -John C. Maxwell
Acum ceva timp am aflat de principiul lui Pareto, care m-a ajutat sa-mi organizez timpul si sa-mi identific prioritatile.
Ce te invata acest principiu?
Pareto spune ca 20% din prioritatile noastre ne asigura 80% din productie, daca daruim timp, energie si bani in procent de 20%.
Timp: 20% din timpul nostru produce 80% din rezultate.
Consiliere: 20% dintre oameni ne ocupa 80% din timp.
Produse: 20% dintre produse asigura 80% din profit.
Lectura: 20% dintr-o carte asigura 80% din continut.
Slujba: 20% din activitatea noastra confera 80% din satisfactia noastra.
Discurs: 20% dintr-o prezentare produc 80% din impact.
Arta de a conduce: 20% dintre oameni iau 80% din decizii.
Picnic: 20% dintre oameni mananca 80% din mancare.
De exemplu, 20% din personalul unei organizatii este responsabil pentru 80% din succesul companiei.
Am observat ca de cele mai multe ori oamenii nu stiu sa-si identifice prioritatile. Ei isi identifica cu adevarat prioritatile atunci cand se confrunta cu un aspect bun si cu unul rau. Confuzia apare atunci cand avem in fata doua posibilitati avantajoase in cadrul unui loc de munca, de exemplu.
Ce facem in acest caz? Pentru a-ti da seama raspunde-ti la urmatoarele intrebari.
Ce ma ajuta sa ma dezvolt mai mult si sa invat zilnic ceva nou?
Ceea ce conteaza foarte mult pentru mine este sa fiu intr-un loc unde pot sa ma dezvolt, sa nu stagnez si sa invat cat de putin in fiecare zi. Cand invat ma simt implinita.
Ce ma incarca de energie pozitiva si ma motiveaza?
Locul in care muncesti trebuie sa te motiveze in vreun fel, sa te faca sa-ti doresti mai mult, sa iei initiativa si sa te incarce pozitiv.
Ce activitate mi se potriveste conform valorilor, abilitatilor si dorintelor mele?
Fa ceea ce iti place, si nu vei munci nicio zi din viata ta, spune un citat celebru. Cand ceea ce faci te pasioneaza si se imbina armonios cu abilitatile si valorile tale, vei sti ca este o prioritate pentru tine.
Care este mediul care ma ajuta sa cresc?
Suntem media celor cinci persoane cu care ne petrecem cel mai mult din timp, iar jobul reprezinta cel putin 1% din 5%. Mediul in care te afli trebuie sa fie unul propice dezvoltarii tale, atat pe plan profesional cat si pe plan emotional. Este extrem de important sa ai alaturi oameni care te sustin, iti dau feedback onest, te motiveaza si isi doresc sa te cunoasca si in alte contexte decat la birou. Asta va ajuta atat pe tine, cat si pe echipa cu care lucrezi sa colaborati mai bine si sa obtineti rezultate uimitoare impreuna.
Cum pot sa ma maturizez?
Alege acel loc de munca care te provoaca, te sperie uneori, te ajuta sa iesi din zona de confort si unde nu e totul roz mereu. Experientele negative aduc cu sine maturitatea. Te ajuta sa treci de la un nivel la altul, te ajuta sa intelegi cum gandesc oamenii si de ce fac anumite lucruri. Te ajuta sa-ti dai seama unde gresesti si ce poti imbunatati. Nu-ti fie frica de situatii neplacute, au si ele un scop. Principiul care ma ghideaza este: tot ce se face se face spre bine.
Cum imi identific prioritatile pe plan relational?
Analizez oamenii pe care ii am in jur. Imi aleg prietenii conform valorilor asemanatoare, a trasaturilor de caracter si a lucrurilor pe care le avem in comun. Imi plac oamenii creativi care ii inspira pe cei din jurul lor, oamenii care vorbesc despre idei si nu despre alti oameni, imi plac oamenii care au viziune si sunt hotarati, si sunt atrasa mai ales de oameni buni, empatici, care stiu sa asculte si sa ofere sprijin celor ce nu au parte de asta. De asemenea, imi place sa am alaturi oameni onesti, deschisi si echilibrati in deciziile si in actiunile lor.
Tu cum iti identifici prioritatile? Ce conteaza cu adevarat pentru tine? Ce te face fericit si iti echilibreaza viata?
Foto: Shutterstock.com