In viata se intampla lucruri pe care nu le putem controla, unele dintre ele deloc placute. Oricat de mult ne-am dori sa tinem totul sub control, de foarte multe ori acest lucru este imposibil, iar asta este complet normal si omeneste. Definitoriu este felul in care alegem sa reactionam atunci cand suntem pusi in fata unei situatii de criza, modul cum o rezolvam si ce invatam de pe urma ei.
Deci, ce putem face atunci cand apare o situatie de criza? Acceptam problema exact asa cum este si incercam sa intelegem ce a cauzat-o si ce putem face. Este absolut normal sa ne suparam, insa este bine sa existe un echilibru si sa nu lasam supararea sa ne stapaneasca actiunile. Poti sa reactionezi exact asa cum simti, insa conteaza felul in care alegi sa raspunzi.
Pentru inceput, trebuie sa intelegem ca ceea ce ni se intampla noua i se poate intampla oricui si problema care ni se pare acum o catastrofa, in ceva timp ni se va parea ceva usor de rezolvat, tocmai pentru ca am invatat cum putem trece peste ea si cum putem rezolva lucrurile.
Uite cativa pasi care o sa te ajute sa treci peste o situatie de criza
Pastreaza-ti calmul
Primul instinct este sa te aperi, dar o faci fara sa te gandesti inainte, ceea ce poate fi gresit de cele mai multe ori, pentru ca nu esti rational in acele momente. Stiai ca emotiile pe care le ai se datoreaza experietelor din trecut? Emotiile le construiesti chiar tu, pe moment. Daca te-ai mai confruntat cu o situatie dificila de acelasi gen in trecut si ai fost, sa zicem, depasit de ceea ce ti s-a intamplat, acum primul tau impuls va fi sa te aperi si sa aduci argumente ca sa iesi din incurcatura.
Ceea ce te-ar putea ajuta sa-ti pastrezi calmul este tonul vocii si cuvintele pe care le folosesti, de exemplu: ’’Orice problema poate fi rezolvata, voi cauta o solutie si o voi gasi.’’, ’’Ma descurc.’’‚ ’’Pot sa fac fata acestei probleme.’’
Comunica cu tine
Ia-ti cateva minute si reflecta asupra celor intamplate. Analizeaza intreaga situatie, de la inceput pana la sfarsit. Respira adanc. Stiu ca suna ciudat, insa chiar functioneaza. Incearca sa gasesti cauza lucrului negativ intamplat, iar dupa aceea cauta solutia. Cand ai gasit-o, incearca sa-ti dai seama daca poti rezolva singur problema, iar daca nu, poti cere ajutor. Ceea ce conteaza cu adevarat este sa-ti canalizezi atentia pe solutie, mai mult decat pe problema si pe efectele pe care aceasta le-ar putea avea.
Adopta o atitudine pozitiva si transforma problema intr-o oportunitate
Va invit sa reflectam impreuna asupra unei intamplari descrisa de Zig Zigler in cartea Dincolo de varf. Confruntandu-se cu o problema, acesta a incercat sa o rezolve adoptand o atitudine cat se poate de pozitiva si de originala.
’’ La 23 ianuarie 1981, ma aflam la Kansas City, Missouri. Fusese o saptamana grea. Asa cum se spune pe la noi, “Am tras din greu”. In acea dimineata avusesem o sedinta lunga de inregistrare, care s-a desfasurat fara intrerupere. Am terminat la unu fix si pentru ca aveam zbor la ora 3 catre Dallas, trebuia sa ne grabim. Am pornit intr-o cursa nebuna catre aeroport, care se afla la 30 minute de centrul orasului Kansas.
Am patruns in aeroport la doua fix. Erau doua cozi mari si am ales-o pe cea mai scurta dintre ele. Am observat aproape imediat ca spre unul din ghiseele inchise se deplasa o controloare pentru a-l deschide. Repede ca vantul, am alergat catre ghiseul respectiv si am fost primul la rand. Functionara s-a uitat la mine, a zambit si a spus:
“Cursa de ora 3 catre Dallas a fost anulata”
La asta eu am raspuns plin de entuziasm:
“Fantastic!”
Cand am pronuntat acest cuvant, functionara de la ghiseu m-a intrebat, privindu-ma cu o expresie nedumerita:
“De ce spuneti Fantastic, cand eu am anuntat ca zborul a fost anulat?”
I-am zambit si i-am spus :
“Doamna, exista doar 3 motive pentru care cineva anuleaza o cursa catre Dallas:
– unu: probabil ca ceva nu e in regula cu avionul respectiv;
– doi: probabil ca ceva nu e in regula cu pilotii;
– trei: probabil ceva nu este in regula cu vremea.
Asa ca, doamna, daca e vorba de una din aceste 3 situatii, eu nu vreau sa ma aflu acolo sus. Vreau sa fiu aici, pe pamant! Fantastic!”
La cele spuse de mine, functionara de la ghiseu si-a pus mainile in solduri si a zis sec:
“Da, dar urmatoarea cursa pleaca abia la ora 6:05!”
“Fantastic!”, am raspuns eu din nou.
Deja oamenii de la celelalte cozi se uitau la mine si, fara indoiala, se intrebau: “Cine este nebunul ala care spune ca totul e fantastic?”.
Functionara respectiva s-a uitat la mine complet socata si a spus:
“Acum chiar ca nu inteleg. De ce oare spuneti “Fantastic”, cand tocmai v-am comunicat ca aveti de asteptat 4 ore in aeroportul nostru?”
Am raspuns, zambind:
“Doamna, este foarte simplu. Am 54 de ani si nu am mai avut niciodata sansa de a petrece 4 ore in aeroportul din Kansas City. Va dati seama de situatie? In acest moment exista zeci de milioane de oameni pe Pamant, carora nu numai ca le este frig, dar le este si foame. Aici ma simt bine si chiar daca este frig afara, inauntru e confortabil. La capatul culoarului se afla o cafenea draguta. Ma voi duce acolo, ma voi relaxa timp de cateva minute si voi bea o cafea. Am de lucru, ceva foarte important, si iata-ma intr-una din cele mai frumoase cladiri din aceasta zona. Este sigur cel mai mare si cel mai confortabil birou pe care l-am avut vreodata la dispozitie, fara sa platesc chirie. Fantastic!”
Pe cuvant de onoare, chiar asta am spus! Desigur ca ma veti intreba:
“Bine, Ziglar, ai spus asta, dar marturiseste: chiar asa gandesti?”
La care eu raspund:
“Bineinteles ca nu!” Cel putin in primele momente, nu am gandit asa. Ca majoritatea calatorilor care au avut o saptamana grea, as fi preferat sa ma aflu in drum spre casa. Insa de ce sa adopt o atitudine negativa, cand pot adopta o atitudine pozitiva si pot castiga mult mai multe lucruri?!’’
Cred ca felul in care alegem sa privim lucrurile si atitudinea pe care o adoptam ne ajuta sa trecem peste situatiile nefavorabile care ni se intampla.
Foto: