Cum sa-ti organizezi timpul in mod eficient

1
De Roxana Harcovei
29 aug. 2018

Cu totii avem 24 de ore, insa uneori simt ca nu-mi ajunge timpul. Imi propun sa fac anumite lucruri si nu reusesc sa le duc la bun sfarsit.

De fapt, de vina e organizarea precara a timpului. Daca vei invata sa-ti organizezi timpul in mod eficient, vei avea timp pentru aproape tot ce iti propui.

Organizeaza-ti ziua care urmeaza…

… cu o seara inainte. Noteaza-ti lucrurile pe care le ai de facut si durata aproximativa a efectuarii acestora. Sorteaza activitatile in trei categorii:

Urgente

Importante

Benefice

Prioritizeaza-ti obiectivele

Iti poti prioritiza foarte usor activitatile punandu-ti intrebari precum:

Ce este mai important?

Cat de urgent este?

Invat ceva din asta?

Ce castig?

Reprezinta un obstacol sau o oportunitate?

Imi da o stare de bine sau ma streseaza?

Imi place ceea ce fac?

Imi imbunatateste stilul de viata, relatiile si sanatatea?

Ma ajuta sa evoluez?

Ii ajut sau ii motivez pe ceilalti prin ceea ce fac?

Analizeaza-ti ziua

Cred ca stim cu totii ca exista trei modalitati de a ne petrece timpul. Cum anume? Prin ganduri, conversatii si actiuni. La sfarsitul zilei, analizeaza fiecare dintre modalitatile precizate anterior. Ce ti-a adus bucurie, ce te-a ajutat sa evoluezi, ce ai invatat si ce ai facut in beneficiul celor din jur sau a societatii?

Analizeaza daca actiunile pe care le-ai interprins te-au facut productiv, nu doar ocupat. Analizeaza eficienta si valoarea investita acestea. Incearca sa ceri feedback de la cei din jur, pentru a-ti da seama daca ai fost intr-adevar productiv. Da-ti feedback tie insuti. In acelasi timp, analizeaza cat timp ai irosit cu conversatii si ganduri inutile. Gandeste-te daca nu ai putea sa-ti canalizezi timpul in alte directii.

Concentreaza-te

Statistic vorbind, daca esti in mijlocul unei activitati si la un  moment dat te opresti pentru a citi un mesaj sau pentru orice alt lucru, ca sa te reintorci in totalitate la eficienta de dinainte iti ia 11 minute. Opreste-ti aplicatiile si pune-ti telefonul pe silentios. Nu te gandi la ce mai ai  de facut in ziua respectiva, concentreaza-te strict pe prezent, pe activitatea pe care o faci in acel moment. Pentru a te concentra mai bine, culege informatii, scrie-ti ideile undeva, poti asculta si muzica instrumentala, daca simti ca te ajuta.

Ia pauze

Dupa fiecare ora de lucru, ia o pauza de minimum 10 minute. Timp in care sa te deconectezi de la lucrul pe care il faceai. Nu te gandi la nimic. Lasa-ti creierul sa se linisteasca, iar dupa aceea vei observa ca ai idei noi si esti mult mai energica si entuziasta.

Poti face o plimbare, poti vorbi cu cineva care te inspira sau poti medita. Poti face orice altceva, atata timp cat te relaxeaza. De asemenea, ia o pauza cand te afli intr-o situatie stresanta si plina de presiune. Vei lua decizii mult mai productive si inteligente daca nu vei actiona conform impulsului resimtit in urma presiunii. Cele mai bune solutii le gasesti cand esti relaxat.

Valorifica timpul petrecut in transportul in comun

In drum spre locul de munca, o intalnire sau oriunde altundeva te duci, ia castile cu tine. Asculta un podcast, o carte audio, daca ai cum, uita-te la un documentar sau la un film de impact. Asculta ceva ce te motiveaza sau ceva din care sa inveti ceva nou.

Trezeste-te devreme dimineata

… si nu raspunde la e-mailuri cel putin cu o ora. Ziua ta poate fi una eficienta doar daca o incepi corect. De ce sa te trezesti in zori? Linistea diminetii nu se compara cu nimic. Poti  face miscare, poti medita, citi si lua micul dejun in liniste.

Stabileste obiectivele saptamanii

… pentru a sti care e directia in care te intrepti, pentru a te motiva catre eficienta si pentru a te simti implinit ca ti-ai atins propriile scopuri.

Incepe cu cele mai dificile sarcini

… pentru ca in prima parte a zilei ai cel mai mare nivel de productivitate, in special de la 10:00 – 12:00. De asemenea, un alt interval orar in care te bucuri de un nivel ridicat de productivitate este intre orele 16:00 – 18:00.

’’Pe masura ce actionam, devenim mai eficienti. Niciodata nu avem timp sa le facem pe toate, dar avem suficient timp sa facem lucrurile cu adevarat importante.’’ – Peter Arnold

Foto: Shutterstock.com