Modul in care vorbesti te poate face sa pari nesigura. 5 trucuri ca sa inspiri incredere, recomandate de un expert in limbaj

1
De Georgiana Dorobantu
6 nov. 2024

Desi stilul de a vorbi nu este intotdeauna un indiciu clar cu privire la increderea de sine a unei persoane, modul in care cineva vorbeste il poate face sa para mai nesigur decat este.

De aceea, este important sa-ti analizezi obiceiurile de limbaj si sa te intrebi daca vorbesti sau nu cu incredere.

Daca iti ceri tot timpul scuze, fara un motiv real, sau daca iti transformi fiecare cerinta si solicitare indreptatita intr-o rugaminte cu multe cuvinte, atunci este cazul sa faci unele schimbari.

Te vor ajuta sa pari mult mai increzatoare in fortele proprii si  sa te impui, in special in mediul profesional, spune pentru mindbodygreen.com expertul in limbaj Deborah Tannen, profesor de lingvistica din cadrul Universitatii Georgetown din Statele Unite si autoarea bestsellerului New York Times „You Just Don’t Understand: Women and Men in Conversation”.

Trucuri care te ajuta sa vorbesti cu mai multa incredere

Acestea sunt cateva obiceiuri de vorbire care inspira incredere si siguranta. Foloseste-le de fiecare data cand planuiesti sa ai o conversatie importanta:

Limiteaza scuzele care nu sunt necesare

Tannen avertizeaza ca atunci cand spui „scuze” mai mult decat ceilalti din incapare sau mai mult decat este de asteptat (adica atunci cand nu este cu adevarat necesar sa-ti ceri scuze) poate fi interpretat ca un semn de nesiguranta si neincredere.

„Nu este nimic gresit in a-ti cere scuze. Este adesea un mod automat de a-ti arata respectul pentru ceilalti”, spune Tannen.

Prin urmare, nu ar trebui sa fii prea dura cu tine daca iti ceri prea des scuze, dar incearca sa le elimini atunci cand chiar nu sunt necesare.

O modalitate de a face asta este de a inlocui scuzele cu „multumesc”. De exemplu:

Imi cer scuze ca am intarziat. – Multumesc ca m-ati asteptat sa incepem.
Scuze ca am uitat sa fac asta – Multumesc ca mi-ai amintit despre asta.

Bineinteles, nu ar trebui ca acest sfat sa te retina din a-ti cere scuze cand ar trebui (acest lucru nu arata incredere, ci lipsa de empatie), ci sa-ti aminteasca sa renunti la scuze cand nu sunt necesare.

Fii directa cand ai cerinte

Inainte de a cere ceva, in special la locul de munca, stabileste daca este o cerere sau o rugaminte (un favor). Tannen spune ca atunci cand oferi indicatii intr-un mod indirect, poate suna asa: „‘Poti sa-mi faci o favoare, te rog, si sa….’ cand, de fapt, este o solicitare si nu o favoare.”

Pe de alta parte, atunci cand ceri cu adevarat o favoare aceasta abordare este necesara pentru ca ii arata persoanei in cauza ca ai respect pentru timpul sau si ca apreciezi disponibilitatea sa de a te ajuta. Prin urmare, nu elimina astfel de fraze, ci doar foloseste-le atunci cand ai cu adevarat nevoie de un favor din partea cuiva.

Cateva exemple:

Poti sa-mi faci o favoare si sa incui usa cand pleci, te rog? – Eu voi pleca. Ai grija sa incui usa cand pleci.
Poti sa-mi faci o favoare si sa speli tu vasele? – As vrea sa speli tu vasele in seara asta. E OK pentru tine?

Evita afirmatiile sub forma de intrebare

Un alt obicei comun este acela de a formula afirmatii sub forma de intrebare. Specialista in limbaj spune ca schimbarea tonului spre final face ca o fraza sa sune precum o intrebare.

La fel ca celelalte obiceiuri de limbaj si acesta este adoptat adesea de oameni pentru a se asigura ca ceilalti sunt in acord cu ceea ce ei spun. De exemplu, poti schimba tonul atunci cand spui „Fac asta pana la sfarsitul zilei?”, ca si cum ai pune o intrebare.

In schimb, ori iti pastrezi tonul si iti asumi afirmatia ori pui o intrebare, daca asta este intentia ta reala.

Cateva exemple:

Fac asta pana la sfarsitul zilei? – Care este termenul limita?
Ma anunti daca nu intelegi ceva? – Ai intrebari sau nelamuriri?

Stabileste un interval de timp clar pentru solicitarile tale

O alta modalitate de a parea sigura atunci cand emiti solicitari este aceea de a stabili un interval de timp (realist) pentru ele. Este o regula care se aplica cel mai bine la locul de munca, dar poate fi utila si in alte conversatii.

Mai mult, sa adaugi un termen clar poate fi util si pentru cealalta persoana, pentru ca o va ajuta sa determine daca are sau nu timpul si capacitatea de a-ti indeplini solicitarea.

Ai grija sa nu stabilesti un interval de timp care poate pune pe cineva intr-o pozitie dezavantajoasa. Acest lucru nu va arata incredere, ci nepasare fata de timpul si programul celuilalt.

Iata cateva exemple prin care poti impune clar, dar cu blandete, un interval de timp:

Poti sa-mi trimiti curand notitele din sedinta? – Am nevoie de notitele din sedinta pana maine la pranz. Este OK pentru tine?
Poti sa faci tu cumparaturile daca ai tmp? – Pregatesc cina in seara asta la ora 7. Poti sa cumperi tu ceva de la magazin inainte?

Aminteste-ti ca dureaza sa-ti schimbi modul de comunicare

Schimbarea modului in care vorbesti nu poate avea loc peste noapte si nici nu trebuie. Increderea nu este transmisa doar prin limbaj. Daca vrei sa suni mai increzatoare si sa-ti imbunatatesti abilitatile de comunicare, tot ce trebuie sa faci este sa exersezi.

Foloseste exemplele de mai sus si scrie cateva exemple care sunt relevante in viata ta. Exerseaza in mai multe sectoare ale vietii tale (la locul de munca, in relatiile de prietenie, in relatiile romantice etc.) si selecteaza unele versiuni care iti suna bine si pe care sa le incluzi in limbajul tau.

Foto: freepik.com