Cristina Codita a pornit un business in plina pandemie. Si chiar daca pare imposibil, a reusit sa-l transforme intr-unul de succes.
1. Care sunt cele mai mari provocari pe care le-ai intampinat in calitate de antreprenor?
Cristina Codita Volatilitatea pietei si intarzierile mari probabil ca ar reprezenta insa „hop-urile” cele mai mari peste care a trebuit sa trecem. Intarzierile materiilor prime, care au dus la diverse decalaje. A trebuit chiar sa amanam timp de doua luni lansarea unei colectii la care muncisem enorm. Dar si nevoia de a le achizitiona in cantitati mari, pentru 6 luni, astfel incat sa putem securiza preturile. Din dorinta de a nu crea un inconvenient clientilor nostri intr-o perioada si asa plina de incertitudine – cam asa as putea descrie ultimul an. Privilegiul de a fi creat insa o comunitate frumoasa in jurul ”Cashmere Aroma” si bucuria de a cunoaste aproape zilnic oameni noi a facut sa merite tot efortul. Si fiecare „hop” pe care l-am intalnit pe drum.
2. De ce ai ales sa pornesti o afacere in pandemie?
Nu stiu daca exista un moment ideal in care sa-ti spui „pornesc acum”. Realizarea unui vis, punerea sa pe hartie si demararea procesului de executie necesita nu doar timp ci si trecerea peste toate acele momente in care eziti. Fireste, “timing”-ul nostru n-a parut unul dintre cele mai bune. Insa, in acea perioada complicata, am preferat sa ma gandesc la faptul ca putem fi de ajutor oamenilor, oferindu-le acea mica oaza de rasfat in confortul propriului camin. Fiind convinsa ca avem un produs calitativ, diferit de ceea ce exista pe piata, un pret bun si o poveste frumoasa de spus, m-am gandit pur si simplu ca putem schimba starea de spirit a unor oameni. Si nimic altceva nu a mai contat.
3. Parfumuri de nisa, dar pentru rufe? Ce te-a inspirat in alegerea acestui segment?
Incursiunea mea si a sotului meu in antreprenoriat a inceput cu o mica fabrica de detergenti si odorizante. Asa ca, am avut sansa de a testa de-a lungul timpului o multime de arome. Decizia a venit astfel natural, intelegand ca putem aduce pe piata un set de produse diferite. Si considerand ca exista si o nevoie reala: parfumuri de rufe cu arome inspirate din parfumeria de nisa. Iar gandul ca am putea sa starnim si o curiozitate, mai ales in randul publicului tanar, a fost suficient pentru a vedea dincolo de „provocari”.
4. Ce lipsea produselor deja existente pe piata si ce aduce nou Cashmere Aroma?
Exact aromele inspirate din parfumeria fina lipseau de pe piata. Si tocmai de aceea am ales sa „ocupam” acest spatiu prin crearea unei game premium. Realizand parfumuri textile si de rufe cu arome similare cu cele care apartin unor parfumuri consacrate, cunoscute si mai ales indragite de catre publicul larg. Si-apoi mai e, fireste, conceptul pe care-l propunem. Intelegand ca parfumul de rufe nu ofera o protectie ridicata impotriva electrizarii tesaturilor si asupra deteriorarilor lor in urma spalarilor repetate. Si stiind de asemenea ca publicul larg s-a obisnuit oricum cu nevoia balsamului, am optat pentru a oferi un pachet complet: parfum + balsam fara parfum. Cel din urma fiind cadou, atasat absolut fiecarui parfum de rufe achizitionat.
5. Cat timp s-a lucrat la definitivarea aromelor inainte de a iesi pe piata? Lucrezi cu parfumieri din strainatate sau Romania? Unde le produci?
Intr-o jumatate de an am testat peste 200 de arome distincte, alegand ulterior, dupa numeroase teste, o colectie de 15. 15 arome. Arome pe care le consideram actuale, placute, puternice si subtile in acelasi timp. Acestea sunt impartite in trei categorii olfactive distincte: fresh, floral si oriental, pentru a putea satisface cat mai multe gusturi. Lucram cu fabrici de parfumerie din Spania si din Italia, fara a neglija, fireste, nici fabrica noastra din Joita, jud. Giurgiu. De altfel, chiar sotul meu se ocupa de partea de productie si de ambalare la Joita. In timp ce mie imi revine, la Bucuresti, sarcina de a fi aproape de tot ceea ce inseamna procesul de vanzare al produselor.
6. La cat s-a ridicat investia initiala si in cat timp ti-ai recuperat banii? Este o afacere de familie?
Investitia initiala a presupus un cost de aproximativ 20.000 de Euro. Ar intra aici costurile cu materia prima, ambalajele, etichetele, dezvoltarea website-ului si promovarea initiala. Nu pot spune ca am amortizat inca investitia, pentru simplul fapt ca, fiind de doar 9 luni pe piata, am optat pentru a reinvesti permanent profitul. Asigurandu-ne astfel stocuri de materie prima pentru a putea sa nu crestem preturile in aceasta perioada instabila.
Cashmere Aroma creste insa frumos si sanatos de la luna la luna. Si cum multi dintre clienti ne-au devenit apropiati, pot spune ca intreg proiectul, care-a plecat de la a fi un business de familie, e acum o afacere de familie extinsa.
7. Parfumuri de nisa pentru rufe cu arome orientale florale si fresh. Se pot utiliza doar cu balsamul de rufe sau si separat? Care sunt ingredientele vedeta din aceste parfumuri sau care au prins cel mai bine la public?
Parfumurile de rufe pot fi folosite de sine statator. Dar pe termen lung, pentru a evita orice potentiala degradare a tesaturilor, recomandam combinatia balsam + parfum. Probabil ca azi cea mai cautata „linie olfactiva” e cea orientala, ingredientele elegante si misterioase precum sofranul sau moscul fiind cele mai apreciate.
8. Balsamul si parfumul pentru rufe se pot folosi si pentru imbracamintea copiilor si bebelusilor sau sunt exclusiv pentru adulti?
Am avut grija ca absolut fiecare produs pe care il comercializam sa treaca testele si sa primeasca certificatul de calitate IFRA (International Fragrance Association). Acestea fiind spuse, chiar daca balsamul poate fi folosit fara nicio problema de catre absolut oricine, nu recomandam spalarea hainelor bebelusilor cu varsta de pana la 1 an cu parfum. Parfumul, indiferent de natura sa, reprezinta un alergen pentru pielea sensibila a celor foarte mici. Iar siguranta ar trebui sa primeze.
9. In alegerea parfumului pentru rufe, multi se tem ca ele sa nu strice tesatura sau sa nu provoace dermatite de contact. Ati luat in calcul si aceste aspecte in ceea ce priveste definitivarea formulei produselor?
E o temere fireasca si a reprezentat un punct de plecare si pentru noi, motiv pentru care am decis, sa nu folosim coloranti adaugati de niciun timp. Singura culoare pe care o veti regasi astfel intr-un parfum Cashmere Aroma e cea naturala a parfumului. De asemenea, venim si revenim de fiecare data cu recomandarea de a nu se folosi mai mult de 5ml de parfum la o cantitate de apa mai mica de 5 litri. Pentru a nu exista niciun pericol de deterioare a tesaturii. Ajuta mai apoi si balsamul nostru, acesta fiind conceput cu 3 enzime de catifelare si protectie antistatica.
10. Care este sursa de inspiratie in alegerea aromelor pe care le produci? Ce criterii trebuie sa indeplineasca?
Criteriul de baza de la care am plecat a avut la baza o dorinta simpla. Aceea ca aroma aleasa de catre un consumator sa reziste in tesatura pana la urmatoarea spalare a obiectului vestimentar. Nu mai putin. Cat despre sursele de inspiratie, acestea sunt multiple dar cumva destul de bine ancorate in realitate. Ne-am imaginat fiecare aroma drept un obiect vestimentar si-am inceput sa ne jucam si sa creionam evocarea acestuia. Care-i povestea pe care ar putea s-o spuna? Care-i bucuria pe care ar putea sa o aduca? Care-i rasfatul simplu pe care o propune?
Lucram de altfel si acum aproape in permanenta la creatia de noi arome, in functie de sezon. . Fireste, procesul ramane unul complex si deschis si ne propunem sa continuam sa nu facem rabat de la calitate nicio secunda.
11. Pentru acest an, ai in plan extinderea afacerii si cu alte produse?
Chiar daca traversam o perioada tare complicata, am lansat in aceasta luna o colectie noua de parfumuri pentru tesaturi si de ambient. Este disponibila momentan in 5 arome inspirate exclusiv din parfumeria fina. Avem in plan de asemenea lansarea, in cursul acestui an, al unui detergent fara parfum menit sa complimenteze din plin parfumurile noastre. Concret, acesta va contine bicarbonat de sodiu, 3 enzime specifice de curatare, precum si inalbitor optic. Astfel incat nimic sa nu „interfereze” cu aromele parfumurilor de rufe. Pana atunci, nu-mi ramane decat sa sper ca vom fi cu totii bine. Si senini.